En dan is het alweer voorjaar. Een tijdperk vol verwachting, met veel nieuwe ontwikkelingen en begin van nieuw leven, maar nu is er ook verwarring. We voelen met elkaar de druk die op de financiën staat en de gevolgen die dat heeft. We kijken kritisch naar onze personele bezetting en zullen van een aantal collega’s afscheid moeten nemen. Natuurlijk helpen we deze collega’s een nieuwe baan te vinden in of buiten het ziekenhuis. Dat is lastig, maar onvermijdelijk om financieel gezond te blijven. Om het mogelijk te maken om met minder mensen dezelfde kwaliteit te leveren is het van belang dat we keuzes maken wat we doen en wat niet. Het helpt hierbij dat we de ‘onszelf opgelegde bureaucratie’ kwijtraken. Een uitdaging, maar het biedt ook kansen: snel(ler) antwoord op vragen, minder mailtjes en vooral minder gedoe.
Om die bureaucratie op te sporen hebben we jullie hulp nodig. Soms stelt de wet eisen, maar vaak blijkt dat we het zelf al die stappen hebben ingevoerd vanuit wantrouwen. En daar zou ik graag vanaf raken. Hoe heerlijk is het om in vertrouwen met elkaar samen te werken, te accepteren dat we soms fouten maken en steeds weer te zoeken naar verbetermogelijkheden.
‘minder mailtjes en vooral minder gedoe’
Om ervoor te zorgen dat we elke dag de zorg weer een beetje beter maken. Ervaar je bureaucratie bij bepaalde dingen? Laat het mij weten. Dan hoor je terug waarom iets echt nodig is, of we veranderen het!
Monique Verdier,
Raad van Bestuur