Patiënt als Partner

Beleef, de ervaring van een patiënt

Extra aandacht voor ondervoeding

Patiënttevredenheid blijft stijgen

Beleef, de ervaring van een patiënt

Esther Huizenga is moeder van drie dochters. Dochter Jolijn kwam in januari ter wereld in het GHZ. Zij verbleven na de natuurlijke keizersnede in de GezinSuites. Tijdens hun verblijf was de testperiode van Beleef en zij zijn enthousiast:
“Niet alleen de zorg, maar ook het eten en drinken was goed verzorgd. Bij de eerdere keizersneden in een ander ziekenhuis vroeg ik mijn man op de tweede dag een bakje eten mee te nemen van thuis.

Het eten was zo smakeloos. Zelfs mijn moeder is een keer gezellig blijven lunchen met de bonnen voor het mee-eten.”
Op 4 maart heeft de Raad van Bestuur het besluit over het invoeren van het nieuwe maaltijdconcept Beleef bekrachtigd. Het streven is vanaf september 2016 meerdere afdelingen gefaseerd aan te sluiten op Beleef. Voor vragen hierover kun je contact opnemen met Marcel loot, manager eenheid Gastvrijheid op toestel 5310. Hier kun je gelukkig zelf kiezen wanneer en wat je wenst te eten, het eten is smakelijk en zag er goed verzorgd uit.

Kookboekje

Extra aandacht voor ondervoeding

In ons ziekenhuis besteden we op verschillende manieren aandacht aan ondervoeding. Zo screenen we patiënten op ondervoeding aan het begin van hun opname met de zogenoemde SNAQ-score. We geven patiënten die de indicatie ondervoeding hebben extra tussendoortjes en ook worden zij begeleid door de diëtisten. Om een terugval te voorkomen als patiënten naar huis gaan, wordt vanaf juni een nieuw kookboek uitgedeeld. Dit kookboek staat vol met eenvoudige en lekkere gerechten op basis van drinkvoeding die patiënten motiveert en stimuleert de handen uit de mouwen te steken in de keuken. De gerechten zijn speciaal ontwikkeld om patiënten op een smakelijke en verantwoorde manier weer op een gezond gewicht te krijgen. Het kookboek is bedacht en ontworpen door Groene Hart Dieetadvies, Gastvrijheid, Marketing & Communicatie en Nutricia. Op 2 juni wordt dit kookboek feestelijk gelanceerd in ons ziekenhuis.

Meer weten? Neem dan contact op met Ingrid Beelen van de eenheid Gastvrijheid.

Patiënttevredenheid blijft stijgen

Onlangs meldde Godfried het al in zijn blog op GHZintern: de patiënttevredenheid blijft stijgen. Sinds de start van dit onderzoek is de gemiddelde patiënttevredenheid toegenomen van een 7,7 naar een 8,2. Patiënten gaven in deze periode consequent de hoogste scores voor veiligheid, arts en medewerkers.

Daniëlle de Wit, marktanaliste, houdt zich wekelijks bezig met deze rapportages “Ook in 2015 nam de tevredenheid toe. De verbetering was vooral zichtbaar bij voorzieningen, informatie en nazorg. Elk van deze aspecten werd nu met een acht gewaardeerd. Alleen de gemiddelde score voor de snelheid van behandeling, oftewel wachttijd, nam af en bleef nog achter bij de andere aspecten. Momenteel bekijken we of de huidige manier van vragen nog voldoet of dat we nog andere gegevens kunnen en willen verzamelen. We houden iedereen hierover op de hoogte”, aldus Daniëlle.

Patiënt als partner| intro
Video