Den Haan & De Hoop

Den Haan & De Hoop

"HET IS BELANGRIJK DAT WE PATIËNTEN BETREKKEN BIJ HET ONTWIKKELING VAN NIEUWE INITIATIEVEN"

Iris den Haan is programmamanager Patiëntenparticipatie en Monique de Hoop is programmamanager Zorginnovatie & eHealth. Samen delen zij hun visie op het ziekenhuis van de toekomst.
Den Haan & De Hoop

We zijn er als ziekenhuis voor de patiënt. Ook in het ziekenhuis van de toekomst staat goede zorg voor onze patiënten centraal. Maar hoe weet je eigenlijk of je het goed doet? Dat weet je pas echt als je het samen doet. In Nederland heeft één op de zes mensen moeite met lezen en/of schrijven. Om onze zorg goed aan te laten sluiten bij die patiënten is het belangrijk dat we hen betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe initiatieven en verbeteren van bestaande zorg. Eerlijk is eerlijk: we doen dat nog niet altijd goed. Maar als we het wél doen, levert het veel waardevolle inzichten op. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de taalambassadeurs. Zij helpen ons om patiëntenfolders begrijpelijker te maken. Vanuit hun eigen ervaring laten ze zien hoe belangrijk duidelijke taal is – en geven ze ons praktische tips om dat te verbeteren.

Monique, betrekken jullie eigenlijk patiënten bij de digitale ontwikkelingen?

Den Haan & De Hoop

Zeker, Iris!

Digitale ontwikkelingen zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend, en dat realiseren we ons goed. We doen ons best om informatie zo begrijpelijk en toegankelijk mogelijk te maken voor onze patiënten – binnen de tijd en ruimte die we daarvoor hebben. Er valt nog winst te behalen, maar we zijn goed op weg! Bij de ontwikkeling van MijnGHZ werkten we bijvoorbeeld nauw samen met de cliëntenraad. Zo konden we het patiëntenportaal beter afstemmen op de wensen en behoeften van patiënten. Ook bij het maken van eZorgpaden zoeken we naar manieren om patiënten actief te betrekken. Zo willen we nieuwe eZorgpaden na een bepaalde periode evalueren door patiënten te vragen naar hun ervaringen. Dat geeft vast nieuwe inzichten waarmee we de zorgpaden kunnen verbeteren. Daarnaast vinden we het belangrijk om niet alleen een vernieuwing te implementeren, maar ook daarna oog te hebben voor patiënten die hier misschien moeite mee hebben. Daarom staat ons Servicepunt Digitale Zorg altijd klaar voor iedereen met vragen over digitale zorg in het GHZ.